Στην δημοσιότητα η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμοί για το καρτέλ των εργολάβων που αποκάλυψε το ereportaz

Τέσσερις τεχνικές εταιρείες, που δεν είχαν προχωρήσει σε διευθέτηση, πληρώνουν πρόστιμα για τη γνωστή υπόθεση με τους διαγωνισμούς δημοσίων έργων σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Όπως αποκάλυψε σήμερα το Euro2day.gr, με την απόφαση “βγαίνουν καθαροί” αρκετοί ξένοι όμιλοι που συμπεριλαμβάνονταν στο αρχικό πόρισμα της Επιτροπής και δεν είχαν προσέλθει για διευθέτηση όπως έπραξαν οι ισχυροί εγχώριοι κατασκευαστές. Πάντως, όσοι τιμωρήθηκαν με την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού βρίσκονται αντιμέτωποι με το ενδεχόμενο αποκλεισμών από δημόσια έργα σε Ελλάδα και εξωτερικό μέχρι να τελεσιδικίσουν οι υποθέσεις τους.

Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού “πρόκειται για επιχειρήσεις, οι οποίες δεν υπήχθησαν στη Διαδικασία Διευθέτησης Διαφορών, που κινήθηκε επί της ίδιας αυτεπάγγελτης έρευνας της Επιτροπής, αναφορικά με τους ίδιους ως άνω διαγωνισμούς και επί της οποίας έχει ήδη εκδοθεί και δημοσιευθεί η 642/10.3.2017 απόφαση της Επιτροπής”.

Ειδικότερα, με βάση το σκεπτικό της απόφασης της Επιτροπής, οι εταιρίες ALPINE Bau GmbH, FCC CONSTRUCCION SA, ARCHIRODON GROUP N.V. και ΑΦΟΙ ΙΑΚΩΒΟΥ ΚΑΤΑΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΕΠΕ (IACOVOU BROTHERS (CONSTRUCTIONS) LIMITED), καθεμία κατά το χρόνο συμμετοχής της και ως προς διαφορετικό αριθμό έργων έκαστη, συμμετείχαν κατά την περίοδο 2005 – 2012 σε μία ενιαία και διαρκή παράβαση, η οποία συνίστατο σε ένα κοινό σχέδιο κατανομής και χειραγώγησης διαγωνισμών δημοσίων έργων, ιδίως έργων Μετρό της περιόδου 2005-2006 και έργων υποδομής της περιόδου 2011-2012.

Με βάση τα ανωτέρω “η Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλε στις εν λόγω επιχειρήσεις τα ακόλουθα πρόστιμα, ανάλογα με τη διάρκεια συμμετοχής κάθε επιχείρησης στην ενιαία και διαρκή παράβαση της περιόδου 2005 – 2012:
– ALPINE Bau GmbH, πρόστιμο 7.200.438,68 €, εκ του οποίου ποσό 3.491.121,79 €, αλληλεγγύως και εις ολόκληρον με την μητρική της FCC CONSTRUCCION SA,
– FCC CONSTRUCCION SA, πρόστιμο 18.657.488,10 €, εκ του οποίου ποσό 3.491.121,79 €, αλληλεγγύως και εις ολόκληρον με την ALPINE Bau GmbH, ως μητρική της τελευταίας αυτής εταιρίας,
– ARCHIRODON GROUP N.V, πρόστιμο 1.265.349 € και
– ΑΦΟΙ ΙΑΚΩΒΟΥ ΚΑΤΑΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΕΠΕ (IACOVOU BROTHERS (CONSTRUCTIONS) LIMITED), πρόστιμο 108.679€”.

Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΜΠΑΜ 

Απρίλιος 2018. Η «ΜΠΑΜ της Κυριακής» αποκαλύπτει τον -καλά κρυμμένο- «θησαυρό». Το υλικό που αποδεικνύει πως παιζόταν, εδώ και δεκαετίες, το «παιχνίδι» των δημοσίων έργων και των μεγάλων κατασκευών. Μια λεπτομερής ανάγνωση στα στοιχεία-ντοκουμέντα τα οποία δημοσιοποιούμε πείθει και τον πλέον αδαή πολίτη για τον τρόπο με τον οποίο μοιραζόταν το δημόσιο χρήμα: Οι μεγαλοκαρχαρίες των κατασκευαστικών μοίραζαν μεταξύ τους την πίτα.

Σε αγαστή συνεργασία με την πολιτική ηγεσία της χώρας ποδηγετούσαν οποιαδήποτε έννοια ανταγωνισμού, ενεργώντας σαν ένα πολύ σκληρό καρτέλ στο οποίο επικρατούσε ένας συγκεκριμένος νόμος: Όποιος δεν πάει με τα νερά μας, τον διώχνουμε.

Για να αντιληφθείτε το μέγεθος του σκανδάλου, η οποία ουδέποτε αναδείχθηκε επαρκώς από τα ελληνικά ΜΜΕ (για μάλλον ευνόητους λόγους), στην υπόθεση των καρτέλ βάσει της έρευνας που έγινε εμπλέκονται 46 κατασκευαστικοί κολοσσοί και δύο εργοληπτικοί σύνδεσμοι από Ελλάδα και εξωτερικό.

Οι περισσότεροι «χοροστατούσαν» σε ένα πάρτι διαρκείας από το 1989 μέχρι και το 2016 στην υγεία των κορόιδων, δηλαδή του Έλληνα φορολογούμενου πολίτη. Πολλοί από αυτούς αγόρασαν εφημερίδες και κανάλια, άλλοι εξαγόραζαν συνειδήσεις. Γιατί, ως γνωστόν, όταν τρώνε δεν μιλάνε.

Ανώτατη δικαστική πηγή εξηγούσε στην «ΜΠΑΜ της Κυριακής» ότι σε περίπτωση που στη χώρα μας υπήρχε επαρκής έλεγχος, ίσως να γλυτώναμε ένα από τα τρία μνημόνια.

Μοιράζονται 246 εκατ. ευρώ!

Στη συνέχεια οι παρευρισκόμενοι στη σύσκεψη δεν διστάζουν να καταγράψουν στο ημερολόγιο του Στέγγου ότι, αν αφαιρεθεί το ποσό από τις κατασκευαστικές που αποχωρούν, τότε η υπόλοιπη πίτα του έργου που πρέπει να μοιράσουν είναι 246 εκατομμύρια ευρώ!

Ακολούθως μοιράζουν και τα ποσοστά: 65% θα πάρουν οι μεγάλοι και 35% οι μικροί. Ο Άκτωρ θα λάβει 31,4 εκατ. ευρώ, η J&P 26,8 εκατ. ευρώ, η ΤΕΡΝΑ 21,6 εκατ. ευρώ, η ΑΕΓΕΚ 3 εκατ. ευρώ, η Ιντρακάτ 41,6 εκατ. ευρώ ο Μοχλός 27,3 εκατ. ευρώ.

Οι εμπλεκόμενοι καταγράφουν και τον τρόπο με τον οποίο θα μοιραστούν τα υπεργολαβικά, ενώ αναφέρουν ότι υπέγραψαν και μεταξύ τους ιδιωτικά συμφωνητικά.

 

Τα συμφώνησαν και έγινε πράξη

Για την ιστορία, στις 27 Ιουνίου 2013 ανακοινώνεται στον ημερήσιο Τύπο και στο Διαδίκτυο ότι ο «διαγωνισμός» για το διαβόητο έργο ύψους 315 εκατ. ολοκληρώθηκε. Το ημερολόγιο του Στέγγου αποδεικνύεται προφητικό, καθώς ανάδοχος αναδεικνύεται η κοινοπραξία Άκτωρ Α.Τ.Ε. – J&P Άβαξ Α.Ε. – Ιντρακάτ, που έδωσε έκπτωση 3%.

Αποδεικνύεται λοιπόν περίτρανα ότι όλα όσα συμφωνήθηκαν στη μυστική συνάντηση της 2ης Μαΐου 2012 πραγματοποιήθηκαν. Μια ακόμη άξια διαγωνιστική διαδικασία είχε ολοκληρωθεί…

Η επεξεργασία και τεκμηρίωση των στοιχείων φτάνει μέχρι τις αρχές του 2015. Τότε, η Επιτροπή Ανταγωνισμού κρίνει ότι οι εταιρείες Τεχνική Ολυμπιακή-Μοχλός-Πόρτο Καρράς πληρούν τις προϋποθέσεις ένταξης στο πρόγραμμα επιείκειας και χορηγεί προσωρινή απαλλαγή από την ενδεχόμενη επιβολή προστίμων για την περίοδο μέχρι το 2005. Το ίδιο κάνει το 2016 για τις ίδιες εταιρείες, χορηγώντας απαλλαγή και για περιπτώσεις μετά το 2005.

Από την εταιρεία ΤΕΡΝΑ κλήθηκε ο διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Περιστέρης, ο αντιπρόεδρος Γιώργος Περδικάρης και ο αντιπρόεδρος Μιχάλης Γουρζής. Από την Ιντρακάτ κλήθηκε ο αντιπρόεδρος Πέτρος Σουρέτης, από την Άκτωρ κλήθηκαν, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου Δημήτρης Κούτρας, ο αντιπρόεδρος Τιμολέων Καρεφυλλάκης και ο διευθύνων σύμβουλος Δημήτρης Καλλιτσάντσης.

Από την ΑΕΓΕΚ κλήθηκαν ο Γιάννης Τριανταφύλλου, διευθύνων σύμβουλος την περίοδο 1983-2008, ο Γιάννης Μαρούλης, διευθύνων σύμβουλος την περίοδο 2008-2012, ο Θεόδωρος Μέγγουλης, μέλος διοικητικού συμβουλίου, και ο Μιχαήλ Σίμας, αντιπρόεδρος.

Από την J&P Άβαξ κλήθηκαν ο διευθύνων σύμβουλος Κωνσταντίνος Μιτζάλης και ο αναπληρωτής πρόεδρος Κωνσταντίνος Κουβαράς.

Από τη ΒΙΟΤΕΡ κλήθηκε ο διευθύνων σύμβουλος Γιώργος Μαυροσκότης, από την Archirodon ο διευθύνων σύμβουλος Ν. Νικολαΐδης, από την ΑΦΟΙ Ιακώβου ο οικονομικός διευθυντής Α. Ιακώβου, από την FCC o Aθ. Νότας, από την Alpine Bau ο Α. Πολυζώης, από τη Siemens AG o Daniel Mayer-Veit, από τη γαλλική Vinci ο Hadi Hannouche και από τη Hochtief PPP Solutions o Oliver Wagner.

Επίσης, κλήθηκαν στελέχη της Ατέρμων, των ιταλικών Todini Tadei, Impressa, Rizzani, Maire Technimont και της γαλλικής Alstom Transport.

Συνολικά, στην υπόθεση του καρτέλ βάσει της εισήγησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού εμπλέκονται συνολικά 46 εταιρείες και δύο εργοληπτικοί σύνδεσμοι. Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι εταιρείες ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΕΓΕΚ, ΤΕΧΝΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ και INTRACOM συμμετείχαν, με διαφορετικό χρόνο έναρξης η κάθε μία, σε καρτελική σύμπραξη για τη χειραγώγηση διαγωνισμών δημόσιων έργων, η οποία διήρκεσε για μακρό χρονικό διάστημα (1989 έως 2016). Με βάση την ίδια εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, συμμετοχή στις συνεννοήσεις είχαν κατά περιόδους και εταιρείες των ομίλων FCC, VINCI, HOCHTIEF και SIEMENS, καθώς και οι εταιρείες ΒΙΟΤΕΡ, ΕΚΤΕΡ, ΘΕΜΕΛΗ, ΘΕΜΕΛΙΟΔΟΜΗ, ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ Δ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ, ALSTOM TRANSPORT, IACOVOU BROTHERS, ARCHIRODON CONSTRUCTION, SALINI, SELI, ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ, ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ, ΕΡΕΤΒΟ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ, NEMESIS, VAN OORD, TADEI, IMPRESSA, RIZZANI και MAIRE TECNIMONT.

Και φτάνουμε στο Σήμερα όπου όπου βγήκαν τα πρόστιμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού στους εργολάβους…. 

Με την ίδια απόφαση η Επιτροπή “διαπίστωσε κατά πλειοψηφία ότι δεν στοιχειοθετείται η συμμετοχή των εταιριών VINCI CONSTRUCTION GRANDS PROJETS SAS, SALINI IMPREGILO S.p.A, SELI S.p.A, ΘΕΜΕΛΙΟΔΟΜΗ Α.Ε. και ALSTOM TRANSPORT SAS. στην παράβαση της περιόδου 2005- 2012.
Εξάλλου, με την ίδια απόφασή της η Επιτροπή έκρινε ομόφωνα ότι οι εταιρίες ΕΛΤΕΡ Α.Ε, ΕΡΓΑΣ Α.Τ.Ε, ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε, ΠΑΡΝΩΝ Α.Ε, ΒΙΟΤΕΡ Α.Ε, ΝΙΚΟΣ ΚΑΜΑΤΑΚΗΣ Α.Τ.Ε.Ε, ΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε, ΑΦΟΙ ΜΙΧ. ΤΡΑΥΛΟΥ ΑΤΕ ΤΕΧΝΟΔΟΜΗ, ΓΕΝΕΡ Α.Ε, ΑΤΤΙ-ΚΑΤ Α.Τ.Ε, ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ Α.Τ.Ε, ΘΕΜΕΛΙΟΔΟΜΗ Α.Ε, ΑΛΤΕ Α.Τ.Ε, ΚΑΣΤΩΡ Α.Ε, ΕΛ.Τ.Ε.Κ. Α.Ε, ΕΜΠΕΔΟΣ Α.Ε. (πρώην ΓΝΩΜΩΝ Α.Ε.) και ΘΕΣΣΑΛΙΚΗ Α.Τ.Ε, καθώς και οι ενώσεις επιχειρήσεων ΣΑΤΕ και ΣΤΕΑΤ (ως διάδοχος του ΣΤΕΗΤ), καθεμία κατά το χρόνο συμμετοχής της και ως προς διαφορετικό αριθμό έργων έκαστη, συμμετείχαν την περίοδο 1989 – 2000 σε μία ενιαία και διαρκή παράβαση, η οποία συνίστατο σε ένα κοινό σχέδιο κατανομής και χειραγώγησης διαγωνισμών δημοσίων έργων. Πλην όμως, η εξουσία της Επιτροπής Ανταγωνισμού να επιβάλει κυρώσεις για την ενιαία και διαρκή παράβαση της περιόδου αυτής έχει παραγραφεί, σύμφωνα με το άρθρο 42 του ν. 3959/2011”.

Επίσης, με την ίδια απόφασή της, η Επιτροπή Ανταγωνισμού “διαπίστωσε τη συμμετοχή των εταιριών ΑΤΤΙ-ΚΑΤ Α.Τ.Ε, ΕΛΤΕΡ Α.Ε, ΕΜΠΕΔΟΣ Α.Ε. (πρώην ΓΝΩΜΩΝ Α.Ε.) (και ως διάδοχος της ΤΕΓΚ), ΘΕΣΣΑΛΙΚΗ Α.Τ.Ε, ΚΑΣΤΩΡ Α.Ε, ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ Α.Τ.Ε. ALSTOM TRANSPORT S.A, ΘΕΜΕΛΙΟΔΟΜΗ Α.Ε. και ΓΕΝΕΡ Α.Ε, καθεμία κατά το χρόνο συμμετοχής της και ως προς διαφορετικό αριθμό έργων έκαστη, σε σειρά αυτοτελών παραβάσεων που συνίσταντο στην κατανομή διαγωνισμών δημοσίων έργων, οι οποίες έλαβαν χώρα κατά τα έτη 1981-1988 και 2001 – 2002. Πλην όμως, η εξουσία της Επιτροπής Ανταγωνισμού να επιβάλει κυρώσεις για τις αυτοτελείς αυτές παραβάσεις έχει παραγραφεί σύμφωνα με το άρθρο 42 του ν. 3959/2011.

Με την ίδια απόφαση η Επιτροπή διαπίστωσε ομόφωνα ότι δεν στοιχειοθετείται (α) η συμμετοχή των εταιριών ΝΕΜΕΣΙΣ ΕΡΓΟΛΗΠΤΙΚΗ PLC, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε., IMPRESA S.p.A, TECHNIMONT CIVIL CONSTRUCTION S.p.A, RΙΖΖΑΝΙ de ECCHER S.p.A, TADDEI S.p.A, ΒΙΟΤΕΡ Α.Ε, ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε. και HOCHTIEF PPP SOLUTIONS GmbH στην παράβαση της περιόδου 2005- 2012, (β) η συμμετοχή της εταιρίας ΘΕΜΕΛΙΟΔΟΜΗ ως διαδόχου της εταιρίας NESTOS Α.Ε. στην παράβαση της περιόδου 1989 – 2000, (γ) η συμμετοχή της εταιρίας VAN OORD DREDGING AND MARINE CONTRACTORS BV ως προς το διαγωνισμό δημοσίου έργου Επέκτασης Κρηπιδώματος 26 του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του 6ου προβλήτα της Ο.Λ.Θ. Α.Ε.», κωδ. έργου 259, (2011) και (δ) η συμμετοχή των εταιριών FCC CONSTRUCCION SA, SOMAGUE ENGENHARIA SA, VINCI CONSTRUCTION GRANDS PROJETS SAS, HOCHTIEF PROJEKTENTWICKLUNG GmbH, HOCHTIEF CONSTRUCTION AG (νυν HOCHTIEF SOLUTIONS AG), ΑΤΤΙ-ΚΑΤ Α.Τ.Ε. και ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ Α.Τ.Ε. ως προς διαγωνισμούς δημοσίων έργων, οι οποίοι αφορούσαν, μεταξύ άλλων, έργα οδικών αξόνων που δημοπρατήθηκαν με το σύστημα της παραχώρησης”.