Τέλος στο «λάδωμα» επιδιώκει να βάλει το υπουργείο Μεταφορών με τον καινούργιο τρόπο εξέτασης των υποψηφίων για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης
Το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών για την αλλαγή στην εκπαίδευση και τις εξετάσεις για την απόκτηση άδειας οδήγησης φέρνει στο «φως» το «Έθνος της Κυριακής».
Θέλοντας πάνω απ’ όλα να βάλει τέλος στο «λάδωμα», το υπουργείο προσανατολίζεται στο να «τοποθετήσει» κάμερες και μικρόφωνα σε αίθουσες και οχήματα, ώστε να καταγράφεται όλη η εξέταση! Βέβαια, δεν θα γίνεται αναμετάδοση σε πραγματικό χρόνο, αλλά θα υπάρχει η δυνατότητα η καταγραφή να ελεγχθεί δειγματοληπτικά και θα διατηρείται στο αρχείο, ώστε να είναι στη διάθεση οποιουδήποτε σε περίπτωση αμφισβήτησης του αποτελέσματος της εξέτασης.
Στόχος το αδιάβλητο των εξετάσεων
Στόχος του υπουργείου είναι τόσο το αδιάβλητο των εξετάσεων όσο και η εξάλειψη των φαινομένων διαφθοράς, κυρίως στο κομμάτι των πρακτικών δοκιμασιών. Είναι ενδεικτικό, όπως τονίζεται στο δημοσίευμα, πως ενώ το ποσοστό επιτυχίας δεν ξεπερνά συνήθως το 50% στις θεωρητικές εξετάσεις, στις πρακτικές φτάνει περίπου το 73%, ενώ εκτοξεύεται σε ποσοστά ακόμα και… 95% στην περιφέρεια!
Για να γίνουν, πάντως… Big Brother αίθουσες και οχήματα, θα πρέπει πρώτα να εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, κάτι το οποίο, όμως, δεν αποκλείεται, δεδομένου ότι το ζήτημα αφορά την προστασία δημοσίου συμφέροντος.
Ψηφιοποίηση της διαδικασίας
Προς την κατεύθυνση της επίτευξης του αδιάβλητου, θεωρείται δεδομένη η ψηφιοποίηση της διαδικασίας, ώστε η φυσική παρουσία του εξεταζόμενου να περιορίζεται μόνο στο κομμάτι των εξετάσεων.
Ήδη, εξάλλου, ετοιμάζεται ψηφιακή πλατφόρμα από τη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνηση, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής, μέσω της οποίας θα κλείνονται απομακρυσμένα και απρόσωπα ραντεβού για θεωρητικές και πρακτικές εξετάσεις για την απόκτηση άδειας οδήγησης.
Χωρίς τον εκπαιδευτή η πρακτική εξέταση;
Σε ό,τι αφορά την παρουσία του εκπαιδευτή οδήγησης του υποψηφίου εντός του οχήματος εξέτασης, πιθανότατα θα συνεχίσει να ισχύει. Ωστόσο, στην αρμόδια επιτροπή που έχει συσταθεί για την προετοιμασία του νομοσχεδίου έχουν συζητηθεί έως τώρα τρία διαφορετικά σενάρια:
- Η παρουσία του εκπαιδευτή, ακριβώς όπως γίνεται σήμερα
- Η προαιρετική παρουσία του εκπαιδευτή στο πίσω κάθισμα του οχήματος
- Η απουσία του εκπαιδευτή από το όχημα
Επίσης το νομοσχέδιο προβλέπει την:
- κατάργηση των δοκιμασιών σε πίστα,
- πλήρη αναθεώρηση των εγχειριδίων για τις θεωρητικές εξετάσεις
- αλλά και ενδεχόμενη μείωση του κατώτατου ορίου ηλικίας για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης στα 17 έτη
Συγκεκριμένα, στις θεωρητικές εξετάσεις προβλέπεται ο εκσυγχρονισμός του υπάρχοντος ηλεκτρονικού συστήματος και η αναθεώρηση των θεωρητικών ερωτήσεων, ώστε να γίνουν περισσότερο κατανοητές, αλλά, κυρίως, να ελέγχονται οι πραγματικές γνώσεις των υποψηφίων στον ΚΟΚ και να δημιουργούν μια καλύτερη οδηγική κουλτούρα.
Σε πρακτικό επίπεδο αυτό σημαίνει πως, πιθανότατα, θα αφαιρεθεί το μεγαλύτερο τμήμα των μηχανολογικών ερωτήσεων, το οποίο εκτιμάται ότι δεν έχει κανένα νόημα πια. Μεταξύ των προτάσεων που έχουν συζητηθεί είναι και η αύξηση των εξεταζόμενων ερωτήσεων από 35 σε 45, χωρίς ακόμη, ωστόσο, να έχει αποφασιστεί κάτι.
Επιπλέον, με νομοθετικές ρυθμίσεις, που έχουν προηγηθεί, έχει καταργηθεί ήδη η επανεξέταση των ηλικιωμένων οδηγών, προκειμένου να ανανεώσουν το δίπλωμά τους, ενώ δεν πραγματοποιούνται οι ειδικές διαδικασίες (οπισθογωνίες, παρκάρισμα) σε ειδικούς χώρους (πίστες), οι οποίες προβλέπονταν από τον προηγούμενο νόμο. Οι δοκιμασίες σε ειδικές πίστες δεν θα προβλέπονται, όπως όλα δείχνουν, ούτε στο υπό κατάρτιση νομοσχέδιο, αφού το υπουργείο θέλει οι εξεταζόμενοι να μάθουν να λειτουργούν-οδηγούν στον δρόμο.
Το ίδιο ισχύει και για τους ηλικιωμένους οδηγούς. Στις νέες ρυθμίσεις, δηλαδή, δεν θα υπάρχει η υποχρέωση της οριζόντιας επανεξέτασης των οδηγών άνω των 74 ετών, οι οποίοι θέλουν να ανανεώσουν το δίπλωμά τους, που ούτως ή άλλως έχει σταματήσει να εφαρμόζεται.
Δίπλωμα στα 17
Πολύ σημαντικό, από εκεί και πέρα, είναι ότι το υπουργείο σκέφτεται πολύ σοβαρά να δίνεται δίπλωμα, πλέον, στα 17 έτη και όχι στα 18.
Παρά το γεγονός ότι στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες το όριο ηλικίας είναι τα 18 χρόνια, υπάρχουν ορισμένες οι οποίες το έχουν μειώσει στα 17. Σε αυτές συγκαταλέγονται το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ισλανδία, η Ιρλανδία, η Σλοβακία και η Ολλανδία.